Via twitter werden we gewezen op een overzichtelijk stuk over de kenmerken van goed en effectief rekenonderwijs.

Vanwege de oriëntatie naar een nieuwe rekenmethode voor het (speciaal) basisonderwijs probeert Marcel Schmeier (Onderwijsgek.nl) middels een literatuurstudie antwoord te krijgen op twee vragen:

  1. Wat zijn de kenmerken van goed rekenonderwijs ?
  2. Aan welke kenmerken voldoet effectief rekenonderwijs aan kinderen met leer- en gedragsproblemen?


Eigenschappen voor goed rekenonderwijs:

Marcel komt tot een lijst van 5 eigenschappen waaraan goed rekenonderwijs moet voldoen. Kort samengevat benoem ik hierbij de eigenschappen die Marcel in zijn artikel verder toelicht:

  1. Er is slechts één onderwerp per les
  2. Er wordt één strategie voor ieder rekenprobleem aangeleerd
  3. Er is iedere dag voor iedereen instructie
  4. Er zijn duidelijke doelen en een heldere leerlijn
  5. Er wordt veel leertijd gerealiseerd voor inoefening

Het artikel eindigt met een overzicht van verschillende methodieken en programma’s die naast de rekenmethode gebruikt kunnen worden om extra leertijd en inoefening te realiseren. In de literatuurlijst is ten slotte precies na te lezen welke literatuur Marcel heeft bestudeerd voor zijn artikel.

Klik hier om het volledige artikel van Marcel Schmeier te lezen of bezoek zijn website Onderwijsgek.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief.