Rekentuin in Oeganda

Online (adaptief) rekenonderwijs is bijna niet meer weg te denken uit het Nederlands onderwijs. Hierdoor is het makkelijk te vergeten dat het in grote delen van de wereld nog niet toegankelijk is. Onlangs werd op de Bondekoschool in Oeganda door een Nederlandse stichting de Engelse variant van Rekentuin geïntroduceerd: Math Garden. Voor sommige leerlingen was dit niet alleen hun eerste ervaring met een online rekenprogramma maar ook met een computer!

In onderstaand verslag van Annemieke Mol Lous leest u over de Afrikaanse onderwijsprojecten waar zij als lector van de Hogeschool Leiden aan verbonden is. Het is een prachtig initiatief en wij vinden het uiteraard erg leuk om te lezen dat het team en de leerlingen van de Bondekoschool Math Garden hebben omarmd. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Annemieke: Mol.lous.a@hsleiden.nl.

Annemieke: Afgelopen oktober ben ik drie weken in Oeganda geweest om onderzoek te doen naar de effectiviteit van de Bondekoschool in Kayunga, Oeganda. Het is een van de Afrikaanse onderwijsprojecten waar ik als lector passend onderwijs/ inclusive education van de Hogeschool Leiden en Thomas More Hogeschool Rotterdam aan verbonden ben. De onderwijsprojecten zijn bedoeld om met (Nederlandse en Afrikaanse) studenten, leerkrachten en lerarenopleiders in de praktijk te werken aan effectief en goed onderwijs voor alle leerlingen, ook leerlingen met een beperking of met speciale behoeften. Het onderwijs in Afrika is vaak nog niet afgestemd op de leerlingen en leraren zijn vaak nauwelijks opgeleid. De praktijk is dan ook dat er vaak wel 100 kinderen in een klas zitten, leraren vaak niet aanwezig zijn of de leerlingen niet bereiken met hun lessen.

Math Garden in Oeganda 1 def
De Bondekoschool in Kayunga is opgericht door een Nederlandse stichting en gericht op de meest kansarme leerlingen van de buurt. Deze school heeft kleine klassen en een activerend onderwijssysteem ingezet waarbij er op een positieve, oplossingsgerichte en actieve manier wordt les gegeven. Dit is voor Oeganda een uitzondering en de resultaten van de leerlingen zijn dan ook zeer goed. Toch is er nog veel te doen. De leerkrachten en leerlingen vinden rekenen echt heel moeilijk en vragen vaak om ondersteuning. Tijdens dit bezoek kwamen wij erachter dat de meeste leerkrachten zelf ook niet goed kunnen rekenen en dat ze nauwelijks inzicht hebben in rekenen en rekenprocessen. Ze leren de kinderen een formule voor het uitrekenen van de oppervlakte van een trapezium maar maken zelf de meest vreemde fouten met basaal rekenen.
Math Garden in Oeganda 3 def

We waren daarom extra blij dat we Math Garden bij ons hadden, door Oefenweb gratis beschikbaar gesteld. Kinderen die problemen hebben met rekenen mochten het programma uitproberen en leraar Moses en schooldirecteur George leerden het programma ook kennen. Iedereen is erg enthousiast. De kinderen leren op een leuke en gemakkelijke manier de basisvaardigheden en krijgen steeds opdrachten op hun eigen niveau. Doordat het systeem ervoor zorgt dat je steeds aangepaste opgaven krijgt, doen de leerlingen succeservaringen op en leren ze ook tijdens het oefenen. En de kinderen… alsof ze nooit anders hebben gedaan. De meeste kinderen hebben weleens een computer gezien maar er niet mee gewerkt. In het filmpje is te zien hoe een jongen van de Bondekoschool voor het eerst rekensommen maakt met een tablet. Dat filmpje spreekt voor zich!

Een paar weken later blijkt dat ook nadat wij weg zijn gegaan uit Oeganda er nog hard gewerkt wordt. En Moses post op facebook dat rekenen nu eindelijk niet meer moeilijk is voor kinderen en leerkrachten in Oeganda!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief.