Deze maand is een artikel gepubliceerd over een onderzoek naar de toepassing van Rekentuin bij jongeren op praktijkscholen. Uit het onderzoek blijkt dat het spelen in Rekentuin een positief effect heeft op de rekenvaardigheden van jongeren op praktijkscholen, wanneer er geoefend wordt met een redelijke frequentie. Hierbij een korte samenvatting van het artikel namens de onderzoekers:

Het Rekentuin onderzoek heeft plaatsgevonden op praktijkscholen. Op praktijkscholen worden jongeren opgeleid voor werken in de praktijk. Ze worden toegelaten als hun IQ-score tussen de 55 en 80 ligt, gecombineerd met een leerachterstand. Aangezien het accent ligt op het leren van praktische vaardigheden en cognitieve vaardigheden (lezen, rekenen) mogelijk minder aandacht krijgen, wilden we onderzoeken of juist het stimuleren van het rekenen gunstig zou zijn voor jongeren op praktijkscholen. Dit deden we door de jongeren in Rekentuin te laten oefenen.

Ook waren we benieuwd of het verbeteren van rekenvaardigheden zou helpen bij het ontwikkelen van zogenaamde executieve functies. Executieve functies (zoals werkgeheugen, het onderdrukken van impulsen en plannen) sturen en verwerken informatie en zijn essentieel bij het uitrekenen van sommen. Denk aan het onder elkaar optellen van meerdere getallen (bijvoorbeeld 128 + 321 + 7). Het is dan belangrijk dat je onthoudt hoeveel de som was van 8+1, voordat je er 7 bij optelt (werkgeheugen). Ook moet je de impuls onderdrukken om 16 op te schrijven en in plaats daarvan slechts 6 opschrijven, terwijl je het tiental onthoudt. Steeds is het belangrijk om de procedure in de gaten te houden: optellen, alleen eenheden opschrijven, tientallen onthouden etc. Ons idee was dat door meer te rekenen ook de executieve functies gestimuleerd zouden worden.

De studie werd uitgevoerd op twee praktijkscholen, bij 58 jongeren in een aantal eerste en tweede klassen. Aan het begin en aan het einde van de studie deden alle jongeren een aantal testjes zodat we een goede indruk kregen van hun executieve functies en rekenvaardigheden. We verdeelden de jongeren over een controleconditie en een experimentele conditie. Alleen in de experimentele conditie maakten de jongeren tussentijds, gedurende vijf weken, gebruik van Rekentuin. Ze werden gestimuleerd om ongeveer vier maal per week te oefenen met Rekentuin.

Jongeren vonden Rekentuin over het algemeen een aantrekkelijke omgeving om het rekenen in te oefenen, maar toch was het lastig om ze te stimuleren om vaak te spelen. Het was niet altijd mogelijk om Rekentuin in te passen in het schoolrooster en het blijft natuurlijk rekenen, waar de jongeren niet altijd zin in hadden. Tien van de 29 jongeren haalden de gewenste speelfrequentie. Zij profiteerden ook van het spelen in Rekentuin: ze gingen significant vooruit op optellen en aftrekken. Hun executieve functies gingen echter niet meer vooruit dan bij de andere jongeren. Wel bleek dat vooral het visuele werkgeheugen samenhing met rekenen: hoe beter jongeren visuele informatie konden onthouden, hoe beter ze rekenden.

Samengevat heeft het stimuleren van rekenen door te spelen in Rekentuin een positief effect op de rekenvaardigheden van jongeren op praktijkscholen, wanneer er geoefend wordt met een redelijke frequentie. Het is vooral een uitdaging om jongeren zover te krijgen om te oefenen met rekenen en tijd vrij te maken in het rooster. Het verder ontwikkelen van de rekenvaardigheden is ook voor jongeren op praktijkscholen belangrijk: rekenen is immers niet weg te denken uit de dagelijkse praktijk.

Literatuurverwijzing:

Jansen, B. R. (2013). Math practice and its influence on math skills and executive functions in adolescents with mild to borderline intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 34, 1815 – 1824.

Indien u geïnteresseerd bent in het volledige artikel kunt u contact met ons opnemen via info@oefenweb.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief.