Intensief oefenen van de basisbewerkingen levert goede rekenresultaten op. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Automatiseren bij rekenen-wiskunde’ dat minister Van Bijsterveldt op 16 maart 2011 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Vooral scholen die extra materiaal inzetten om deze basisbewerkingen van buiten te leren, halen betere rekenresultaten. Deze rekensterke scholen volgen hun leerlingen vaak ook beter. Uit deze onderzoeksresultaten blijkt dat de Rekentuin een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verhogen van de rekenresultaten.

Met de Rekentuin kunnen kinderen spelenderwijs de basisbewerkingen als optellen, aftrekken en de tafels intensief oefenen op hun eigen niveau. Tegelijkertijd kunnen leerkrachten de resultaten van de leerlingen volgen in het Tuincentrum. Zo kan het onderwijs aangepast worden op basis van de behaalde resultaten van leerlingen.

Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat de aandacht van scholen voor rekenen de afgelopen jaren is toegenomen. Dit zal uiteraard positief effect hebben op de rekenresultaten. De inspectie verwacht dat de rekenresultaten zullen verhogen na de vaststelling en invoering van de reken referentieniveaus.

Een link naar het volledige rapport van het onderzoek ‘Automatiseren bij rekenen-wiskunde’ kunt u hier vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief.