Op Kennisnet kwam ik een leuke column tegen van Wytze Niezen. Hij is leerkracht en ict-er van de Willibrordschool in Heiloo en omschrijft zijn ideale ict programma voor in de klas.

Zo geeft hij aan dat stof die geautomatiseerd moet worden om te beklijven ook zo moet worden aangeboden. Hij benoemt het voordeel van zelfsturende software en dat dit aangepast moet zijn op het niveau van het kind. Zo houdt hij tijd over om kinderen 1 op 1 of in groepen te begeleiden.

Op deze momenten heb ik tijd voor zorgleerlingen op allerlei vakgebieden. Sterker nog, op deze manier kan ik niet meer spreken van zorgleerlingen. Leerlingen werken op hun eigen niveau en daar moet ik bij aansluiten. Geweldig! Ik heb geen zorgleerlingen meer…

Zoals Wytze al aangeeft is de Rekentuin een mooi voorbeeld van een programma dat alle voordelen van ICT gebruikt: het is web based, het is adaptief en de  geanalyseerde resultaten worden aan leerling en leerkracht aangeboden ter optimalisering van instructie en oefening. Dit alles gebeurt volledig automatisch zonder dat een leerkracht hier iets voor hoeft in te stellen.

Wytze eindigt zijn weblog met de toevoeging dat het helemaal mooi zou zijn als dit soort software ook nog eens beschikbaar is op de iPad. Een klas vol iPads of laptops kan zomaar de toekomst zijn. Hier zijn wij het compleet mee eens en we zijn op dit moment dan ook hard aan het werk om de Rekentuin volledig geschikt voor de iPad te maken. Een vervolg op dit onderwerp volgt…

Klik hier om de column van Wytze te lezen.

Een gedachte over “Rekenen op de iPad”

  1. Zo n 3100 cursisten maken gebruik van het gevarieerde aanbod. Ruim 100 professionele docenten zijn actief in een doelgroep die voor 60 procent uit inwoners tussen de 40 en 60 jaar bestaat. Het mag duidelijk zijn dat we in het licht van de komende bezuinigingen geen geld extra vrijmaken voor extra plannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief.