In de Volkskrant schrijft Ferry Haan dat leerlingen in het onderwijs weer meer moeten gaan oefenen.

Ferry Haan schrijft dat het rekenniveau van leerlingen op de middelbare school daalt tijdens de schoolloopbaan, in plaats van dat het niveau stijgt. Volgens hem heeft het gebruik van de rekenmachine hier mee te maken maar ook een tekort aan aandacht voor het oefenen van de basisvaardigheden.

“Repeteren is er de afgelopen jaren bij ingeschoten in het onderwijs, met een gebrek aan basisvaardigheden bij veel leerlingen tot gevolg”

Doordat de eindexamennormen van het rekenen voor het voortgezet onderwijs zijn aangepast, moeten leerlingen weer gaan oefenen en moet hier in het VO meer aandacht aan besteed worden. Ferry Haan schrijft:

“Mijn voorspelling is dat het repeteren weer helemaal terugkeert in de schoolbanken. Dat is geen gewaagde prognose. Ik zie het nu al gebeuren. Soms in nieuwe moderne verschijningsvormen achter de computer. Soms ouderwets, bij het rekenen zonder rekenmachine. Dat leren niet altijd leuk is en dat er soms moet worden gestampt, is een wet die het onderwijs langzaam zelf ook weer leert kennen. Uiteindelijk tot voordeel van de leerling.”

Rekentuin: Spelenderwijs rekenen oefenen

Wij vinden het een heel interessant artikel en zijn het met Ferry eens dat oefenen zeer belangrijk is voor het beheersen van de basisvaardigheden. Dit is één van de redenen waarom de Universiteit van Amsterdam de Rekentuin ooit heeft ontwikkeld. Een belangrijk uitgangspunt van de Rekentuin is om de dagelijkse oefeningen leuker te maken. Een ander belangrijk idee achter de Rekentuin is dat uit onderzoek is gebleken dat korte intensieve leerinspanningen effectief zijn. 

Oefenen op de computer heeft vele voordelen

Wij denken dat het juist goed is om deze dagelijkse oefeningen op een computer uit te voeren. Op deze manier kunnen de oefengegevens eenvoudig worden opgeslagen en geanalyseerd. Dit kan leerkrachten waardevolle informatie geven over leerlingen. Daarnaast neemt de computer nakijkwerk uit handen en houden leerkrachten meer tijd over voor individuele instructie. 

Het aanbieden van oefeningen via een website zoals de Rekentuin, heeft voor zowel leerlingen als leerkrachten vele voordelen:

Leerlingen:

  • Leerlingen kunnen spelenderwijs rekenen oefenen.
  • Doordat het programma adaptief is, oefent ieder kind automatisch op zijn of haar eigen niveau.
  • Met behulp van de tuinmetafoor geeft het leerlingen inzicht in hun eigen ontwikkeling.
  • Leerlingen worden op verschillende manieren gestimuleerd en beloond om regelmatig te oefenen (groei plantjes, muntjes, prijzenkast & bonustuin).
  • Korte intensieve leerinspanningen zijn effectief.

Leerkrachten:

  • Het is een hoogfrequent leerlingvolgsysteem.
  • Het programma biedt gedetailleerde feedback over leercurves.
  • Er is een automatische analyse van fouten en zwakke punten.
  • Nakijkwerk is niet meer nodig.

Om deze reden hebben wij ook toekomst plannen om onder andere een Taaltuin en misschien zelfs een Topografietuin te ontwikkelen. Ben u geïnteresseerdin het volledige artikel van Ferry Haan in de Volkskrant, klik dan hier.

3 gedachten over “Oefenen van rekenen is belangrijk!”

  1. amina schreef:

    hebben jullie gedacht aan een app voor de ipad bijv???

  2. Gijs schreef:

    Wij kijken halsreikend uit naar een iPad versie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief.