Kennisnet heeft met het Kohnstamm instituut onlangs een vervolgonderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit van het werken met Rekentuin. In tegenstelling tot de resultaten van het eerste onderzoek met Rekentuin zijn de bevindingen nu veel consistenter. Zo werd onder andere voor alle deeltoetsen van de tempotoets automatiseren met uitzondering van vermenigvuldigen, een positief hoofdeffect gevonden van deelname aan Rekentuin tussen de voortoets en de natoets.

kennisnetMeer informatie over dit onderzoek en de conclusies vindt u op de website van Kennisnet. Hier kunt u tevens het volledige onderzoeksrapport downloaden.

Het eerste onderzoek is uitgevoerd in het kader van Expo 2 (experimenten in het basisonderwijs) en werd uitgevoerd op twee relatief kleine dorpsscholen. Gezien het luttele inzicht dat er bestaat omtrent de interactie tussen kenmerken van leerlingen en profijt van het oefenen met Rekentuin is bovenstaand vervolgonderzoek uitgevoerd naar kenmerken van leerlingen die samenhangen met positieve effecten op rekenvaardigheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief.