Het gebruik van ict in het onderwijs neemt weliswaar gestaag toe, maar veel te langzaam. Zo concludeert Toine Maes, directeur van stichting Kennisnet naar aanleiding van de lancering van de ‘Vier in Balans Monitor’, een jaarlijkse uitgave van kennisnet over het gebruik en het rendement van ict in het onderwijs.

De toegevoegde waarde van ict in het onderwijs wordt in steeds meer onderzoek aangetoond. Ict zorgt voor een rijkere leeromgeving, met onderwijs op maat. Leerlingen zijn meer gemotiveerd en leveren betere prestaties; leraren geven efficiënter onderwijs en hun beroep wordt aantrekkelijker; en de vernieuwingsgezindheid van scholen neemt toe. Scholen erkennen de potentie van ict en investeren daarom flink. Er komen steeds meer computers, steeds snellere internetverbindingen maar volgens Kennisnet gaat het toch niet snel genoeg.

Oefenweb.nl kan zich vinden in deze conclusie van Toine Maes van Kennisnet. We merken dat steeds meer scholen gebruik maken van ict en dat de mogelijkheden die ict te bieden heeft steeds beter benut worden. Helaas horen we nog steeds van Rekentuin gebruikers dat de ict voorzieningen van hun school nog niet helemaal op orde zijn. Zo moeten docenten soms computers delen met andere klassen. Of de computers zijn verouderd waardoor ze traag werken. Gelukkig blijkt uit de ‘Vier in Balans Monitor’ dat scholen op dit moment fors investeren in ict voorzieningen. We zijn er dan ook van overtuigd dat ict een steeds belangrijkere plaats krijgt in het onderwijs zoals het nu ook al heeft in het bedrijfsleven en bij de de mensen thuis.

Voor meer informatie verwijzen we naar de site van Kennisnet of bekijk het filmpje dat ze over dit onderwerp hebben gemaakt:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief.