gebruikerstips Wilt u meer uit Rekentuin halen en uw leerlingen motiveren? We hebben voor u 15 gebruikerstips waarmee u onze programma’s efficiënter inzet en uw leerlingen motiveert om vaker te spelen.

1. Frequent oefenen

Laat leerlingen minimaal zestig opgaven per week maken. Bij elk spel krijgen leerlingen een reeks opgaven aangeboden. Afhankelijk van het aantal opgaven per spel, moeten zij elke week vier tot zes spellen spelen. U kunt dit voor uw klas controleren in het dashboard onder Resultaten – Opgaven gemaakt.

2. Groene basis

Spreek met uw klas af dat in het Resultatenoverzicht ‘Laatst gespeeld’ in het dashboard, alle spellen uit de basisomgeving op bijvoorbeeld donderdag of vrijdag groen moeten zijn. Dat betekent dat alle spellen in die week gespeeld moeten worden.

3. Week- of maandtoppers

Benoem een week- of maandtopper door te kijken welke leerling de meeste opgaven heeft gemaakt. Zo beloont u inzet en heeft iedere leerling evenveel kans om de topper te worden. U kunt het aantal gemaakte opgaven controleren in het dashboard onder Resultaten – Opgaven gemaakt.

4. Groepsprijs

Rekentuin en Taalzee hebben ook een groepsprijs. Leerlingen uit één klas sparen gezamenlijk voor deze prijs. Hoe meer muntjes de groep spaart, hoe meer er zichtbaar wordt van de prijs. Het gemiddelde aantal muntjes van de spelers bepaalt hoeveel er zichtbaar is van de groepsprijs. Door veel te oefenen levert dus iedere speler een bijdrage. Spelers vinden de groepsprijs door vanuit hun prijzenomgeving verder te klikken.

5. Wie is miljonair?

Vergelijk het totaal aantal munten van leerlingen en bepaal per maand wie de ‘rijkste speler’ is. Leerlingen kunnen hun muntenaantal zelf terugvinden in hun spelomgeving. U kunt het totaal vinden door in de resultaten te klikken op ‘bekijken’ achter de naam van uw leerling. Doordat munten enkel gerelateerd zijn aan inzet, beloont u inzet en staat het los van het niveau van uw leerlingen. Zo kan iedere leerling de ‘rijkste speler’ worden, een zwakke leerling die meer oefent is ‘rijker’ dan een goede leerling die minder vaak oefent.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief.